نیجر؛ مفت فروشی اورانیوم تمام شد

دولت جدید نیجر قیمت تازه ای را برای اورانیوم قابل فروش خود به فرانسه تعیین کرد.

به گزارش تحریریه، اوایل مرداد کودتایی در کشور آفریقایی نیجر رخ داد و گروهی از نظامیان با حمایت مردمی، رئیس جمهوری و دیگر مقامات این کشور را که روابط ویژه ای با فرانسه داشتند، برکنار کردند.

حال رسانه ها نوشتند که دولت نیجر قیمت اورانیوم معادن خود را افزایش داده است. این کشور یک بازیگر مهم در بازار جهانی اورانیوم است و گفته می شود در یک گام جسورانه قیمت هر کیلوگرم اورانیوم خود را از ۰.۸۰ یورو به ۲۰۰ یورو افزایش داده است.

پایگاه خبری «اسپرینتر» نوشت، این افزایش قیمت پیامدهای جدی برای اقتصاد نیجر، روابط بین‌الملل و بازار جهانی اورانیوم دارد. فرانسه به صورت تاریخی خریدار اصلی اورانیوم نیجر است و این کشور بوده که همواره نقش زیادی در تعیین قیمت اورانیوم نیجر داشته است. پاریس با استفاده از همین نوع نفوذ استعماری، قیمت به شدت پایین و مسخره‌ای را برای دریافت اورانیوم نیجر پرداخت می کرده است.

نیجر؛ مفت فروشی اورانیوم تمام شد

درحالی کشور نیجر برای سال‌ها اورانیوم خود را به قیمت باور نکردنی هر کیلو تنها ۰.۸ یورو به فرانسه می فروخت که در همین زمان قیمت اورانیوم کانادا ۲۰۰ یورو در هر کیلوگرم بوده است.

شبکه خبری «الجزیره» نوشت، عملیات استخراج معادن در نیجر، هفتمین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان، با وجود کودتا ادامه داشته است.

در بازارهای جهانی قیمت اورانیوم پس از کودتای نظامی در نیجر اندکی افزایش یافت. شرکت تحقیقات بازار و شرکت مشاوره UxC در همان زمان اعلام کرد که قیمت اورانیوم به بالاتر از ۵۶ دلار در هر پوند افزایش یافت. اگرچه قیمت اورانیوم در طول سه سال گذشته دو برابر شده است اما به اوج ۱۴۰ دلاری در سال ۲۰۰۷ نزدیک نیست.

نیجر؛ مفت فروشی اورانیوم تمام شد

«بن گادوین» رئیس موسسه مدیریت ریسک Prism مستقر در لندن، به الجزیره گفت که رویدادها در نیجر، که ۴ درصد از عرضه اورانیوم جهان را تولید می کند، می تواند برای اروپا حیاتی باشد.

یورواتم اما اعلام کرد که نیجر دومین تامین کننده اورانیوم طبیعی اتحادیه اروپا در سال گذشته بود.

آژانس هسته‌ای اتحادیه اروپا افزود که اگر نیجر تحویل اورانیوم خود را کاهش دهد، هیچ خطر فوری برای تولید انرژی هسته‌ای در اروپا نمی‌بیند، زیرا شرکت‌های برق در این بلوک دارای ذخایری هستند که سه سال دوام می‌آورند.

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =